.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تصمیمات غافلگیرانه احمدی‌نژاد
تصمیمات غافلگیرانه احمدی‌نژاد

اصولگرایان نسبت به انتصاب مشایی واکنش نشان دادند

سیدمحسن فرجادی:
محمود احمدی‌نژاد در سفر خود به مشهد دست به سلسله تغییراتی زد که شگفتی‌ساز شد. او با انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول و انتصاب همزمان ثمره‌هاشمی به عنوان دستیار ارشد، در واقع برای خود دو معاون اول برگزید.

این دو انتصاب همراه با 4 انتصاب دیگر که در مشهد انجام شد، فرضیه قبلی را مبنی بر اینکه مردان احمدی‌نژاد در سه دسته محبان، اصولگرایان و کارگزاران (تکنوکرات‌ها) تقسیم می‌شوند، به واقعیت نزدیک کرد.

براساس این فرضیه بخشی از مردان رئیس‌جمهور را کسانی تشکیل می‌دهند که احمدی‌نژاد را مصداق کامل اصولگرایی می‌دانند و هر آنچه را مورد نظر اوست، درست می‌دانند. گروه دوم افرادی هستند که رفتارهای رئیس‌جمهور را با معیارهای اصولگرایی محک می‌زنند، گروه سوم مردانی هستند که بدون اعتقاد به معیارهای احمدی‌نژاد،‌ به عنوان کارگزار، با او کار می‌کنند کمااینکه در هر دولت دیگری نیز می‌توانند مشغول کار شوند.

طبق این فرضیه در دولت دهم، دکتر احمدی‌نژاد بیشترین همکارانش را از گروه اول و سوم برمی‌گزیند. انتصابات ششگانه در مشهد نظیر انتصاب بذرپاش به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان اینگونه است.

رئیس‌جمهور به خوبی حساسیت‌هایی که مجلس، مراجع عظام تقلید و فعالان سیاسی به کسی که او به عنوان معاون اول خود برگزیده است دارند را می‌داند، اما چرا با برگزیدن اسفندیار رحیم مشایی بابی برای تعارض‌های آتی را گشود؟

در حالی که فضای سیاسی کشور در انتظار سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران بود، کابینه دهم در معیت احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه رهسپار مشهد شدند تا بنا به آنچه رئیس دولت نهم گفت آخرین سفر استانی دولت در مشهد برگزار شود. این سفر که پس از نهایی شدن سخنرانی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تدارک دیده و اعلام شد تمامی کابینه را برای بار دوم به مشهد کشاند تا برای بار دوم دور دوم سفرهای استانی به مشهد در کارنامه دولت گنجانده شود. احمدی‌نژاد که همیشه سعی می‌کند با اقدامات شگفت‌آور که توجهات را به سمت خود جلب کند در شرایطی که هاشمی و همه حاشیه‌های نماز جمعه تیتر یک دیروز و امروز شده است باز هم شگفتی آفرید و بهتی جدی را به اصولگرایان هدیه کرد. او به دنبال آن بود که شرایط موجود به نفع او تمام شود و هم جلوی موج‌آفرینی سخنان هاشمی را بگیرد و یا حداقل تأثیر آن را به تأخیر اندازد و هم در شرایطی که فضای سیاسی آماده تحلیل و بازخورد‌های پس از خطبه‌های نماز جمعه است از انتخاب بزرگ خود رونمایی کند.

احمدی‌نژاد با منطقی جدید
پنجشنبه‌ شب احمدی‌نژاد پس از آنکه برخلاف دیگر رؤسای جمهور که در فرودگاه مشهد مورد استقبال نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی قرار می‌گیرند با استقبال علم​الهدی امام جمعه مشهد به این شهر وارد شد و در صحن جامع رضوی اولین نمایه‌های سیاست‌های جدید در دولت دهم را نمایان کرد.

احمدی‌نژاد در میان زائران حرم امام رضا (ع) با بیان اینکه «برخی تصور می‌کنند که می‌شود دور ایران را دیوار کشید و ایران را آباد کرد» منطقی را مطرح کرد که اشاره به آن از سوی او قدری قابل تأمل است.

او که تاکنون خودپسندی، اتکا به خود و استقلال در هر شرایط را استراتژی دولت خود اعلام کرده بود با اشتباه خواندن دیوار کشیدن دور ایران افزود: چنین خیالی باطل است و چنین آرزویی هیچ گاه محقق نخواهد شد به دو دلیل بسیار ساده و روشن؛ دلیل اول این است اگر ما به دیگران کاری نداشته باشیم نمی‌توانیم از حیطه و سیطره تصمیم‌گیری‌های آنها خارج بشویم. ما نمی‌توانیم رابطه خود را با اقتصاد جهان قطع کنیم، ما مجبوریم که رابطه اقتصادی داشته باشیم. این حرف‌های رئیس‌جمهور که با منطق پیشین او سازگاری ندارد اما تکمله‌ای نیز داشت که بازمانده از قبل است ما ناچار از تعامل با جهان هستیم، تعامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اگر بنا باشد که قوانین جهان و مقررات را آنان بنویسند و معیار تصمیم‌گیری خود آنان باشند و به قول خودشان قواعد بازی را آنان بنویسند معیار تشخیص هم خود آنها باشند معنای این حرف آن است که ما همواره باید تحت سیطره آنها زندگی کنیم. مقررات اقتصادی که برای جهان وضع کرده‌اند یک طرفه علیه ملتها و به نفع سرمایه داران جهانی است. در بخش سیاسی هم همینطور است، معادلات سیاسی که در جهان نوشته‌اند یکطرفه است شورای امنیت و قوانین یکطرفه و به نفع مستکبران است. این بخش‌های اخیر همان ایده‌های احمدی‌نژاد بود که پیش از این نیز چندین بار مطرح کرده است اما ادبیاتی که در آغاز گفته شد «برخی تصور می‌کنند که می‌شود دور ایران را دیوار کشید و ایران را آباد کرد» از کجا آمد؟

پنجشنبه شب؛ ساختمان سفید
احمدی‌نژاد که سال 84 اولین جلسه هیأت دولت را به منظور کسب معنویت در رواق زیرین تالار آیینه حرم رضوی برگزار کرد و با اعضای کابینه بر زمین نشست، در آخرین سفر استانی دولت نهم که با آنچه در آن رقم خورد آغاز دولت دهم بود به ساختمان سفید استانداری خراسان رضوی رفت و آنچه بر سر حلقه رئیس‌جمهور آمده است را نشان داد.

همه مردانِ حلقه اول رئیس‌جمهور تاکنون مشایی، زریبافان، هاشمی ثمره، بذرپاش بودند که هنوز هم هستند و تاکنون رویشی در آنها مشاهده نشده است. چرا که با آنچه احمدی‌نژاد شب جمعه گفت آن مردان هنوز هم در حلقه اول هستند. در این جلسه احمدی‌نژاد اسفندیار رحیم ‌مشایی را به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، هاشمی‌ثمره دستیار ارشد رئیس‌جمهور، دولت دهم معرفی کرد و دیروز در آخرین تغییرات مهرداد بذرپاش را نیز به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان معرفی کرد تا گروه خودروسازی سایپا بدون او راه را در پیش گیرد و مدیری صنعتی سکان سازمانی فرهنگی را در دست گیرد. هر چند انتشار خبر مسئولیت جدید رئیس گروه مشاوران سابق دولت شنیده شد که مهرداد بذرپاش به حکم صادره برای وی برای ریاست سازمان ملی جوانان اعتراض کرده است. در این زمینه یک منبع مطلع دیروز به خبرآنلاین گفت: «با آنکه حکم وی توسط احمدی‌نژاد صادر شده اما او قصد دارد در دیدار با احمدی‌نژاد از پذیرش این سمت استنکاف کند.»

بهت اصولگرایانه
همه انتخاب‌های «دهمی» به یک‌سو و میدان داری اسفندیار رحیم مشایی در سویی دیگر، چرا که «درست در زمانی که کسی فکر نمی‌کند، ایشان کارهایی را انجام می‌دهد که همه ما متعجب می‌شویم.» این جمله‌ یکی از چهره‌های شاخص اصولگرایان مجلس بود که دیروز به «خبر» گفت: وی یکی از اصولگرایانی بود که دیروز به سراغ او رفتیم و از موضع‌گیری در خصوص اقدام احمدی‌نژاد خودداری کرد.

موسی قربانی عضو کمیسیون قضایی مجلس و از چهره‌های حامی دولت یکی از اصولگرایانی است که نمی‌خواهد اولین نفری باشد که درباره اقدام احمدی‌نژاد نظر ‌دهد و همه چیز را به بعد احاله می‌دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تأکید به اینکه «موضع نمی‌گیرم» می‌گوید تا زمانی که کل کابینه معرفی نشود حرفی نخواهم زد. تا اینگونه از اقدامی که آقای رئیس‌جمهور انجام داده است دوری بجوید.

وی درباره اینکه معرفی برخی چهره‌های کابینه قبل از تحلیف رئیس‌جمهور غیرقانونی است گفت: ایشان هنوز به عنوان زمان باقیمانده دولت گذشته می‌تواند تغییرات ایجاد کند.

غیر قانونی بودن اقدام رئیس‌جمهور قبل از تحلیف موضوعی بود که سیدرضا اکرمی نماینده تهران در مجلس به ایلنا گفت و با بیان اینکه محمود احمدی‌نژاد در حال حاضر رئیس‌جمهور کشور به حساب می‌آید، ادامه داد: البته ایشان به عنوان رئیس‌جمهور آتی باید منتظر مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و تحلیف در مجلس می‌ماندند و پس از آن اقدام به انتخاب معاونین خود می‌کردند. ولی اسماعیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس که به عنوان یکی از حامیان چند آتشه آقای رئیس‌جمهور شناخته می‌شود در گفت‌وگو با «خبر» می‌گوید: به عنوان عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نقدهایی به اقدام رئیس‌جمهور داریم.

وی که بر اطلاع نداشتن فراکسیون اصولگرایان مجلس از تغییراتی که دولت در دستور کار قرار داده است اشاره کرد و گفت: به موقع نقدهایمان را مطرح می‌کنیم چون قبلاً خبر نداشتیم که چنین اقدامی می‌خواهد شود. نقطه‌نظرهایی داریم که در زمان خود مطرح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این انتخاب بخشی از حق‌های رئیس‌جمهور است و او می‌تواند معاونان خود را برگزیند درباره دلیلی که احمدی‌نژاد علیرغم انتقادات علنی که اصولگرایان به مشایی دارند او را به عنوان معاون اول خود برگزیده است اظهار داشت: رئیس‌جمهور باید افرادی را انتخاب کند که بتواند همکار و هم سلیقه ایشان باشد و مشایی هم در این راستا انتخاب شده است.

وی با تأکید بر اینکه این انتخاب را قبول نداریم گفت: ما معتقدیم کسی که به عنوان معاون اول مطرح می‌شود باید بدون حاشیه باشد؛ اما آقای احمدی‌نژاد فرد حاشیه‌سازی را انتخاب کرد در کل به این انتخاب منتقد هستم.

ولی اسماعیلی اما حمایتی ضمنی نیز از این اقدام احمدی‌نژاد کرد و با اشاره به اینکه مشایی حاشیه‌های زیادی دارد ولی از این منظر هم باید نگاه شود که آیا حاشیه‌ها واقعیت داشته است گفت: نباید با یک چوب ایشان را برانیم.

وی درباره واکنش فراکسیون اصولگرایان به این انتصاب گفت: اولین بررسی‌ها درباره انتخاب مشایی روز یکشنبه در جلسه کمیته تعامل مجلس با دولت درباره کابینه مطرح خواهد شد.

جمشید انصاری یکی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز درباره انتصاب معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد اول تصمیم می‌گیرد بعد فکر می‌کند. او گفت: تا زمانی که حکم کتبی زده نشده مشایی را در این مقام نمی‌دانیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.